En weer verlaat een tevreden klant het pand ….. Uw pand?
Wellicht kent u de sketch nog wel uit één van de conferences van een bekende cabaretier uit het oosten des lands. Een medewerker staat een klant te woord. De klant verlaat tevreden het pand, echter zonder iets te kopen. De medewerker werkt bij de V&D, de onlangs ter ziele gegane warenhuisketen. Ooit de trots van Nederland. Iedereen kende de V&D, maar er werd uiteindelijk te weinig verkocht. Wat is dan het alternatief? Wel verkopen aan de klant, ook al is de klant niet tevreden? Daar kun je natuurlijk over twisten.
Zoals zo vaak is er ook een andere kant van het verhaal. In dit geval de andere kant van de straat waar in de sketch de Bijenkorf gevestigd was. De V&D-medewerker heeft de klant daarop geattendeerd. Daar slaagt de klant mogelijk wel, omdat de keus – in dit geval kussentjes – ruimer is. Voor de Bijenkorf is het nog geen gelopen koers, maar voordat de klant binnen is, staan ze al wel met 1 – 0 voor. Grote kans dat de klant iets koopt én tevreden is. Kennelijk weet de Bijenkorf wat de klant wil en is dit algemeen bekend.
Ziet u ook de parallel met de zorg? De verwijzing vanuit de eerste lijn of naar collega’s met een ander specialisme? Of krijgt u mensen doorverwezen? Waar het om gaat is dat de verwijzer weet waar u goed in bent. Én dat ook precies die mensen worden doorverwezen die in uw organisatie goed geholpen kunnen worden. Ook omdat u weet wat de wensen en behoeften zijn van uw klant / cliënten / patiënten.
Bij cabaret wordt niet zelden de spot gedreven met situaties, gewoontes of gedrag van mensen. Vaak ook onbewust ingeslepen gedrag. Soms ook zet het mensen aan het denken. Aan welke zijde van de straat staat uw denkbeeldige pand? De zijde van V&D (als ze nog zouden bestaan) of de zijde van de Bijenkorf? Biedt u aan wat u heeft of onderzoekt u wat de klant wil en weet uw omgeving wat u mensen te bieden hebt?