Van Care about Accountability naar Accountable Care: een kans te pakken bij de zorginkoop 2017?
Van Care about Accountability naar Accountable Care: what’s in a name zou je kunnen zeggen. Maar de verandering is meer, gelukkig. Het is nu teveel ‘Care about Accountability’, heel vrij vertaald: zorgen om de verantwoording. Het is niet eenvoudig om aan alle regels te voldoen voordat de verantwoording goed genoeg is en je als zorginstelling zeker kunt zijn van je geld. Niet zelden omdat regels achteraf worden vastgesteld.
Bij Accountable Care is het anders. Vooraf is duidelijk wat de verantwoording behelst en zorg staat centraal. De zorg waar je als professional goed in bent. Is dit nu toekomstmuziek of is het dichterbij dan je denkt? Past het in huidige ontwikkelingen waarin transparantie en eigen verantwoordelijkheid continu om voorrang strijden?
Zoals hieronder te zien gaat één van de vragen bij de zelfanalyse voor de zorginkoop over de relatie tussen cliënt en professional en de aandacht voor individuele eigenheid. Naar onze overtuiging is die 1 op 1 relatie de basis voor de verantwoording.
Bij de zelfanalyse wordt ook gevraagd om een onderbouwing. Onderbouwen van de analyse lijkt logisch, maar is het ook eenvoudig? Hoe laat je dat zien? Je zou willen dat je kunt laten zien hoe je om gaat met verschillen tussen mensen. Maar wat zijn die verschillen dan? Genoeg vragen die om een antwoord schreeuwen.
Als onderbouwen bij de zorginkoop nu nog niet kan, dan maar weer afwachten tot volgend jaar? Of een start maken voor de volgende ronde, te beginnen met de mens achter de cliënt of patiënt. Met als uiteindelijk doel de professional die het verschil maakt en de mens achter de cliënt of patiënt die het ervaart. En vertelt. En blogt, reviewt, liked, etc. Kortom: als het niet bij de zorginkoop 2017 lukt, laat het dan in ieder geval de aanleiding zijn tot …….
Herbert Keppels